• MUZEUM DRUKARSTWA WARSZAWSKIEGO (2010)

    MUZEUM DRUKARSTWA WARSZAWSKIEGO


    Designers:

    Marek Rytych

    Krzysztof Kryska

    Karol Pasternak

    Małgorzata Piotrowska

    Maciej Podlewski


  • Idea  

    Wywołanie w wymiarze symbolicznym ducha procesu druku przywracającego nastrój wielkiej halimaszynowej jej porządków technologicznych  zaczynających się w pomieszczeniu składu tekstu i magazynie papieru poprzez hałaśliwy proces drukowania  zakończony ciszą saloniku czytelnika i jego skupienia nadproduktem finalnym – książką, gazetą, pismem.  

    Koncepcja

    Opustoszała i zdewastowana licznymi przeróbkami przestrzeń dawno zatraciła swój produkcyjny charakter. Niezbędne są do wykonania odfałszowujące prace konserwatorskie wnętrzarskie i instalacyjne. Jednakże naszym zdaniem przywrócenie ducha Drukarstwa musi się odbyć poprzez ponowne wprowadzenie Maszyny.

    W naszym projekcie Maszyną jest szklaną 6 metrowej wysokości kubaturą wstawioną w istniejący i długi na całą prawie halę otwór w stropie. Jej szklana elewacja w równym stopniu obecna w piwnicy i parterze spaja te poziomy czyniąc z piwnicy równorzędną parterowi przestrzeń „produkcyjną” - muzealną.

     



  • Szklana maszyna jest nowoczesna. Mieści w sobie serce muzeum tj. pomieszczenia żywe, w których można własnoręcznie drukować, pracować, wykładać, szkolić i odpoczywać. To zespół małych pomieszczeń. Ich ilość i uciążliwość wyizolowana szklaną ścianą pozwala reszcie zwiedzających tę aktywność oglądać ale nie słyszeć -tak by zwiedzanie reszty powierzchni muzeum odbywało się w ciszy i skupieniu.  .

    Szklana maszyna w przeciwieństwie do reszty eksponatów jest urządzeniem współczesnym wyposażonym w system instalacji utrzymujących właściwe parametry techniczne pomieszczeń – wymiany powietrza, wentylacji i miejscowych odciągów, tłumienia hałasu, oświetlenia technologicznego, instalacji „utrzymania ruchu” - odkurzających i czyszczących.

    Wnętrza

    Projek tprzewiduje nowoczesny, ale dyskretny program prac wnętrzarskich  by nie stały się główną atrakcją lecz przedewszystkim tłem dla ekspozycji. Ze świata papieru zaczerpnięte zostały ścieżki zwiedzania. Już od samego wejścia prowadzą nas niczym rozwinięte taśmy papieru gotowe do zadrukowania.

    Oświetlenie

    Przewidziano system zaciemnień jak i stopniowania natężenia światła tak by jak w teatrzemożna było zacząć od zupełnej ciemności poprzez światła punktowe oświetlającewybrane najważniejsze eksponaty, następnie liniowe podświetlające ścieżkęzwiedzania  aż do pełnej jasności tak byw wyjątkowych okazjach mieć poczucie pełnej produkcji na pełnych obrotach.

    Maszyna maniezależny system rozświetlania , który umożliwia jej pełną iluminacje przyzupełnie zaciemnionym wnętrzu muzeum

     

     




  • Akustyka

    Nasze muzeumto połączenie dwóch światów: „ antycznego” skatalogowanego świata zabytku iżywej interaktywnej hałaśliwej zabawy współuczestniczenia w produkcji zadrukowywaniapapieru. Muszą być oddzielone. Stąd to wyizolowanie szkłem by z ciszy muzeum widzieć a nie słyszeć, by uczestniczyć nie będąc widzianym.